Łożysko jest jednym z najpowszechniej występujących elementów maszyn oraz różnego typu mechanizmów. Ich zróżnicowanie zależne jest od przeznaczenia, stąd też każde łożysko charakteryzuje się odmienną budową oraz sposobem funkcjonowania.

Możemy wyróżnić łożyska, które znakomicie przenoszą obciążenia promieniowe, elementy dostosowane do obciążeń osiowych czy wiele innych. W związku z tak szerokimi możliwościami i zastosowaniem decyzja odnośnie wyboru właściwego łożyska nie należy do prostych. Warto poświęcić trochę czasu, by uniknąć niepotrzebnych błędów. Przyglądnijmy się więc najpopularniejszym rodzajom łożysk.

Zdjęcie 2

Łożyska kulkowe

Z grupy łożysk tocznych najpowszechniej stosowane są łożyska kulkowe. Charakteryzują się wysoką trwałością i odpornością na uszkodzenia. Ponadto łożyska kulkowe są proste w obsłudze i uzyskują spore prędkości. Wytwarzane są w zróżnicowanych rozmiarach, rodzajach oraz konstrukcjach. Z pewnością najważniejszym wyróżnikiem łożysk kulkowych jest obecność toczonych w nich kulek. Łożyska kulkowe dostępne są w EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-kulkowe-c-196_140_1328.html

Zdjęcie 3

Łożyska ślizgowe

Łożyska ślizgowe w odróżnieniu od łożysk kulkowych pozbawione są ruchomych części pośredniczących. Zbudowane są z dwóch podstawowych elementów, czyli kadłuba oraz panewki. Pomiędzy znajdującym się w panewce czopem wału,
a powierzchnią panewki następuje tarcie. Należy pamiętać, że regularne smarowanie wydłuża żywotność łożyska. Istnieją natomiast również łożyska ślizgowe suche, przy których nie ma konieczności smarowania, a jeśli już to nie zaleca się, by robić to często.

Łożyska ślizgowe – powietrzne

Kolejny rodzaj łożysk ślizgowych to łożyska powietrzne, w których kluczową rolę odgrywa poduszka powietrzna gwarantująca dystans pomiędzy panewką a wałem. Stosowane przy urządzeniach wymagających niezwykłej precyzji, w których występują niewielkie siły promieniowe.

Łożyska olejowe ślizgowe

Część korpusu, w której zgromadzony jest olej to łożysko olejowe ślizgowe. W sytuacji, gdy następuje ruch pomiędzy powierzchnią wału, a panewką to wytwarza się utrzymujący  element film olejowy, czyli przykrywająca powierzchnię wody warstwa oleju o zróżnicowanej grubości.

Zdjęcie 4

Łożyska toczne

Łożyska toczne to elementy o szerokim zastosowaniu. Zbudowane są z dwóch pierścieni. Czop wału wyposażony jest w pierścień wewnętrzny. Natomiast nieruchomy pierścień zewnętrzny umieszczony jest w części nośnej. Pomiędzy dwoma pierścieniami znajdują się elementy tłoczne odpowiedzialne za ich obrót. Zdarza się, że łożyska toczne posiadają także specjalne koszyczki, czyli elementy których funkcją jest oddalanie tocznych modułów.

Aby dokonać optymalnego wyboru łożyska, które w pełni odpowiadać będzie naszym potrzebom, zalecamy by zapoznać się również z materiałami i specyfikacjami produktów udostępnianymi przez producentów.  Różne rodzaje łożysk dostępne są w sklepie internetowym EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/mechanika-lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-c-196_140.html

Zdjęcie 5

[Głosów:6    Średnia:3.8/5]