Sprzęgło jest istotnym elementem każdego pojazdu. Bez niego niemożliwe byłoby płynne zmienianie biegów czy też ruszanie z miejsca. Oczywiście elementy układu sprzęgła są komponentami eksploatacyjnymi, które są narażone na zużycie wraz z kolejnymi przejechanymi kilometrami. W przypadku zużycia sprzęgła, konieczna jest jego regeneracja albo wymiana. Warto jednak robić to regularnie, aby uniknąć poważniejszych i bardziej kosztownych awarii skrzyni biegów, a nawet jednostki napędowej.
Najczęściej w samochodach montowane są układy sprzęgła typu ciernego, jednotarczowego. Składają się one z kilku istotnych elementów, takich jak łożysko odsuwające docisk pedału sprzęgła. Kolejny element to właśnie docisk, który odpowiada za dociskanie tarczy do koła zamachowego. Ostatni komponent to tarcza sprzęgła z okładzinami ciernymi, których zużycie jest czynnikiem decydującym o wymianie sprzęgła. Oczywiście na rynku dostępne są również inne sprzęgła o bardziej zaawansowanej konstrukcji, które mogą zawierać sporo elementów dodatkowych.
Co ile kilometrów należy wymieniać sprzęgło w samochodzie?
Trudno jest jednoznacznie stwierdzić co ile kilometrów w samochodzie konieczna jest wymiana sprzęgła. Wiele bowiem zależy od rodzaju wykorzystanych części i ich jakości. Nie bez znaczenia jest też styl jazdy samego kierowcy czy też popełniane przez niego błędy z zakresu techniki jazdy i eksploatacji. Statystycznie jeden zestaw sprzęgła wystarcza na 40-100 tysięcy kilometrów. Oczywiście zaleca się wymianę całego sprzęgła, a nie pojedynczych komponentów, aby uniknąć ponownej naprawy po krótkim czasie.
Objawy świadczące o zużyciu sprzęgła w samochodzie
O konieczności wymiany sprzęgła świadczy jego silne zużycie. Warto to zrobić, aby uniknąć poważnych i kosztownych awarii. Na szczęście o tym, że sprzęgło zbliża się do końca swojego okresu żywotności, świadczy wiele różnych objawów przedstawionych poniżej:
- Ślizganie się świadczące o zużyciu okładzin ciernych znajdujących się na tarczy. Problem ten jest dość łatwy do wykrycia, ponieważ po wciśnięciu pedału gazu można zauważyć zwiększające się obroty, podczas gdy prędkość nie wzrasta. Dotyczy to również podjeżdżania pod górkę i ruszania z miejsca.
- Zapach spalenizny wyczuwany w czasie używania sprzęgła.
- Dziwne hałasy podczas zmiany przełożeń.
- Szarpanie pojazdu i opóźniona reakcja na próbę przyspieszenia. Dodatkowo w okolicach silnika może być słyszany szum. To wszystko świadczy o zużyciu łożyska oporowego.
- Zwiększony opór przy wciskaniu pedału sprzęgła. Może on świadczyć o zużytym łożysku, zapieczonej lince albo uszkodzonym docisku.
- Zbyt niskie lub wysokie „łapanie” sprzęgła (auto reaguje już praktycznie po delikatnym puszczeniu pedału sprzęgła przy podłodze albo dopiero po prawie całkowitym puszczeniu pedału).
Jak zadbać o żywotność sprzęgła w aucie?
Przede wszystkim, należy unikać czynników, które są szkodliwe dla elementów sprzęgła. Chodzi tutaj o nagłe przeciążenia oraz przegrzanie. Zwykle sprzęgło przegrzewa się w czasie nieumiejętnego ruszania z miejsca oraz podjazdu pod wzniesienia. Jeśli chodzi o przeciążenia to są one powodowane przez gwałtowne ruszanie z miejsca, ruszanie i jazdę na zbyt wysokim biegu albo jazdę z przypadkowo zaciągniętym hamulcem ręcznym. Problemem jest też holowanie ciężkich przyczep i pojazdów. Warto tego unikać, aby wydłużyć żywotność sprzęgła i uniknąć uszkodzenia skrzyni biegów albo koła zamachowego.