Tanie opony, zaliczane do kategorii ekonomicznej, są często wybierane przez polskich kierowców. Wynika to zarówno z ograniczonych finansów, którymi dysponują, jak i ich nawyków oraz przyzwyczajeń związanych z jazdą samochodem. Tanie opony są polecane przede wszystkim dla tych osób, które nie podróżują ani zbyt dużo, ani zbyt daleko. Jeśli użytkowanie samochodu sprowadza się w Twoim przypadku do dojeżdżania do miejsca pracy lub sklepu na zakupy, wówczas możesz zacytować się właśnie na opony klasy ekonomicznej. Poniżej rozwijamy ten temat – podpowiadamy jakie są najważniejsze kryteria wyboru ogumienia samochodowego oraz jaki dostawca tanich opon jest wart Twojej uwagi. 

Opony dobre i tanie – idealne na lato 

Opony wykorzystywane w okresie letnim można podzielić na trzy główne kategorie. W pierwszej znajdują się opony wysokiej klasy, zaliczane do jakości premium. Opony klasy średniej to nieco gorszy typ ogumienia, o słabszych właściwościach jezdnych. Najtańsze jest ogumienie ekonomiczne, po które sięgają osoby stosunkowo rzadko korzystające z samochodu. 

Wielu kierowców poszukujących oszczędności rozważa wybór pomiędzy oponami klasy średniej a budżetowymi. Wszystko zależy od Twoich przyzwyczajeń w zakresie sposobu jazdy jak również od zamierzonego sposobu wykorzystania pojazdu. Opony klasy średniej warto wybierać do samochodów miejskich oraz cięższych SUVów. Opony ekonomiczne są nieco uproszczoną wersją opon średniej klasy – w ich produkcji wykorzystano słabszej jakości materiały i mieszanki, mniej odporne na ścieranie i inne oddziaływania fizyczne. Są jednak w zupełności wystarczająco jeśli poruszasz się samochodem z niedużym silnikiem. Do popularnych marek w klasie ekonomicznej należą Targum, Dębica, Zeetex oraz Kormoran opony.

Bieżnik w oponach klasy ekonomicznej 

Bieżnik to kluczowa część każdej opony. Sposób jego wykonania ma olbrzymi wpływ na przyczepność pojazdu względem nawierzchni oraz jego zachowanie się w tracie prowadzenia i wchodzenia w zakręty. Wyróżnia się trzy główne typy bieżnika, różniące się układem wzorów. Są to bieżniki: kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Przeglądając opony letnie, warto kierować się konkretnym modelem pojazdu. 

Bieżnik kierunkowy ma charakterystyczny wzór litery V, idealny do jazdy po nawierzchni mokrej. Jego nacięcia będą aktywnie odprowadzać nadmiar wilgoci, zwiększając przyczepność samochodu. Ten typ bieżnika jest często stosowany w oponach ekonomicznych. 

Opony z bieżnikiem symetrycznym posiadają identyczny układ nacięcia po obu stronach. Jest on częściej spotykany w oponach klasy średniej. Do najbardziej zaawansowanych należą opony z bieżnikiem asymetrycznym, który stosowany jest w produktach z najwyższej półki cenowej.

Odradzamy zakup opon używanych, na który decyduje się coraz większa liczba polskich kierowców. Choć opony takie mogą wciąż prezentować wysoką jakość, to jednak okres eksploatacji z pewnością nadwyrężył strukturę bieżnika oraz spowodował niepożądane odkształcenia. Dlatego zakup opon używanych, szczególnie pochodzących z drugiej ręki, nie wydaje się dobrym wyborem. Lepszym rozwiązaniem będzie zaufanie produktom uznanego dostawcy i wybór jego opon oryginalnych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGdzie zrobić kalibrację alkomatu?
Interesuje się samochodami i ogólnie motoryzacja od niepamiętnych czasów. Na blogu publikuje głównie o autach.