Pomimo tego, że większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że w skrzyni biegów znajduje się olej, to rzadko kiedy decydujemy się na jego wymianę. Nie jest to dobre podejście, a zaniedbania w tej materii mogą skutkować nie tylko problemami z wrzucaniem konkretnych biegów, ale również całkowitym uszkodzeniem skrzyni. Jak często powinniśmy wymieniać olej w skrzyni biegów? Czy dotyczy to zarówno skrzyni manualnej, jak i automatycznej? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Skrzynia manualna

Na wstępie rozważań trzeba zaznaczyć, że skrzynia manualna jest znacznie bardziej odporna na zaniedbania związane z wyminą oleju w układzie niż skrzynia automatyczna. Z tego też powodu utarło się powszechne przekonanie, że oleju w skrzyni biegów raczej się nie wymienia, chyba że pojawią się konkretne problemy z przełożeniami. Wydłużenie jednak okresu żywotności skrzyni zależy od regularnych wymian oleju. Warto mieć jednocześnie świadomość, że w przypadku skrzyń manualnych stosuje się olej przekładniowy, który może mieć oznaczenie GL-4 lub GL-5 – zastosowanie nieodpowiedniego oleju może również przyczynić się do uszkodzenia przekładni (należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu jaki olej przewiduje producent samochodu).
Olej w przekładni manualnej powinniśmy wymieniać mniej więcej w okolicach pierwszych 100 tysięcy przejechanych kilometrów, a następnie co każde 40-60 tysięcy.

Skrzynia automatyczna

Nie dość, że skrzynia automatyczna jest przeważnie droższa w zakupie, to również jej ewentualne naprawy pociągają za sobą znacznie większe wydatki. Warto mieć świadomość tego, że skrzynie automatyczne są niemalże bezobsługowe, jeżeli tylko należycie dbamy o jakość i ilość oleju znajdującego się w układzie zmiany biegów. Również w tym przypadku powinniśmy wymieniać olej po przejechaniu pierwszych 100 tysięcy kilometrów, a następnie co około 40 tysięcy. Wymiana oleju w przekładni automatycznej wiążę się przeważnie ze sporym wydatkiem związanym z pojemnością układu – nierzadko jest to ponad 10 litrów oleju!

Sprawdzenie poziomu oleju

Trzeba zaznaczyć, że nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli producent przewidział możliwość sprawdzania oleju w przekładni to najczęściej ma to miejsce przy pomocy specjalnego bagnetu lub okienka podglądowego.

[Głosów:1    Średnia:5/5]