Dla komfortowej jazdy motocyklem niezwykle ważny jest odpowiedni dobór opon. O właściwościach opon decyduje szereg ich cech. Wyróżnia się też różne rodzaje opon w zależności od ich zastosowania.

Opony cross enduro to opony przeznaczone do specjalnego rodzaju sportu, jakim jest enduro. Enduro to pewien rodzaj sportu motocyklowego, który polega na pokonaniu trasy w trudnych warunkach. W zawodach takich mogą się ścigać motory o pojemnościach od 50 cm³ do 500 cm³. Motocykle enduro są bardzo podobne do tych crossowych, ale posiadają też w przeciwieństwie do nich homologację, tzn. odpowiadają normom z kodeksu drogowego. Mianowicie np. posiadają oświetlenie i homologowane opony. Trasy do enduro są przeważnie terenowe z częściowym występowaniem asfaltu. Typowa trasa liczy około 250 kilometrów. Na całym świecie odbywają się zawody motocyklowe enduro, gdzie przeważnie wygrywają zawodnicy o najlepszych próbach czasowych w stosunku do konkurencji. Także w Polsce odbywają się takie zawody.

Motocykle enduro są dość elastyczne, mają małą masę i dużą skoczność, a do tego wytrzymałą konstrukcję. Muszą posiadać także specjalne opony, które będą dawały sobie radę w trudnych warunkach terenowych.

Właściwy dobór Opon cross enduro uzależniony jest od rodzaju nawierzchni po której ma jechać motor. Jednym z najczęściej spotykanych nawierzchni w tym sporcie enduro jest piach i błoto. Tutaj pożądane jest wręcz, aby opona miała małe kostki w budowie o szerokim rozstawieniu. Pozwala to na bardzo łatwe oczyszczanie się opony podczas jazdy. W tym typie opon boki są miękkie, natomiast guma jest zdecydowanie twardsza na górze. Twarda guma na zewnątrz opony gwarantuje zdecydowanie lepsze właściwości dotyczące wgryzania się głęboko w ziemię. Takie cechy gwarantują żywotność opony i komfort jazdy w takich warunkach. Wówczas opona jest bardzo przyczepna, zmniejsza się ryzyko wywrotki zawodnika.

Z kolei wybierając się na rajdy w terenie średnim i twardym należy wybrać uniwersalne opony o dużej trwałości. Najlepsze opony to takie, które zarówno umiałyby się dobrze oczyszczać jak i były bardzo przyczepne do podłoża. Kostki w takim przypadku muszą być odpowiednio duże i dość szeroko ustawione. Uniwersalność takich opon to bardzo duża wygoda dla motocyklisty. Utrzymuje on komfort z jazdy na różnych nawierzchniach. Opony idealnie radzą sobie na zakrętach i ubitych koleinach. Proponowane ciśnienie do jazdy motocyklowej w takim terenie to około 0.8-1 atm.

Zupełnie inne właściwości powinny mieć opony przeznaczone do jazdy po terenie twardym. Wówczas najważniejszą cechą jest to, że są one miękką mieszanką gumy, przez co zwiększa się ich przyczepność do podłoża. Kostki są ułożone bardzo gęsto.

Inne opony jeszcze stosuje się do jazdy po kamieniach. Wyróżniają się one masywnością i ciężkością. Takie opony są bardzo szerokie. Zalecane ciśnienie 0.9-1.2 atmosfer.

Zupełnie odrębne opony stosuje się do jazdy po lodzie. Takie opony składają się głównie z kolców, które wbijają się w podłoże. Kolce takie przeważnie mają około 5 mm i są umiejscowione na wierzchołkach kostek. Opony takie są dość nietrwałe, a przy tym bardzo drogie. Szczególnie polecane dla fanów sportów ekstremalnych.

Do osiągania odpowiednich wyników na torach albo pewnej satysfakcji z uprawianego przez siebie sportu warto zadbać o odpowiednią jakość i typ opon. Szczególnie ważny jest stan przedniej opony. Żywotność obu opon należy sprawdzać jednocześnie i jak najczęściej. Jakość sprzętu wpływa na życie motocyklisty. Im częściej go konserwujemy i wymieniamy tym większa szansa, że nie będzie żadnej nieszczęśliwej awarii. Fachowcy oceniają, że zdecydowanie częściej zużywają się tylne opony. Jednak raz na dwie tylne wymiany należ wymienić przednią oponę.

Ceny opon cross enduro wahają się stu złotych do kilku set w zależności od modelu i zastosowania. W zależności od producentów te same opony mogą być inaczej wykonane, z innych materiałów lub różnić się ceną. Przy zakupie opon warto pytać się ekspertów.

[Głosów:1    Średnia:5/5]