Sondy Lambda

0
439

Sondy Lambda lub czujniki mierzące zawartość tlenu w spalinach są odpowiedzialne za zapewnianie optymalnego stosunku powietrza do paliwem w mieszance powietrzno-paliwowej i zapewniają całkowite spalanie paliwa. Pomagają one w zmniejszeniu poziomu spalanego paliwa oraz emisji spalin.

Jakie istnieją rodzaje sond Lambda?

• sondy z dwutlenkiem cyrkonu;
• szerokopasmowe sondy z dwutlenkiem cyrkonu;
• sondy tytanowe.

Sondy Lambda mogą być nagrzewane i nienagrzewane. Sondy nagrzewane posiadają dłuższą żywotność, zapewniają szybsze odpalenie silnika oraz dużo szybciej dokonują obliczeń.

Jakie są oznaki wadliwych sond Lambda?

• Kiepska ekonomia paliwowa. Jeśli Twoja sonda Lambda jest uszkodzona, następują nieodpowiednie proporcje powietrza do paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej, przez co mieszanka może być bogata w paliwo. Oznacza to, że Twój samochód będzie spalał więcej paliwa, niż potrzebuje. Wymiana wadliwego urządzenia może zmniejszyć poziom spalanego paliwa o blisko 40%.
• Utrudniona praca silnika nabiegu jałowym. Jest to wczesna oznaka, że Twoja sonda Lambda wkrótce ulegnie awarii. Podczas zatrzymania się przy znaku stop lub na światłach drogowych możesz mieć wrażenie, że Twój samochód chce przyspieszyć, lub na odwrót, może występować opóźnienie po wciśnięciu pedału gazu.
• Zapalenie się na desce rozdzielczej odpowiedniej kontrolki. Gdy sonda Lambda ulegnie uszkodzeniu, na desce rozdzielczej może zapalić się odpowiednia kontrolka. W przypadku testowania wyposażeniem do badań OBD wyświetli się wtedy kod błędu P0134 lub P0131.
• Wyczuwalny zapach zepsutego jajka. Jeśli mieszanka powietrzno-paliwowa jest uboga w paliwo, podczas gaszenia silnika w katalizatorze może zostać niewielka ilość tlenu. Tym samym tlen wchodzi w reakcję w katalizatorze z gazami spalinowymi. W momencie ponownego odpalenia silnika po krótkiej chwili wyczuwalny będzie zapach zepsutego jajka.
• Awaria katalizatora. Jeśli mieszanka powietrzno-paliwowa jest zbyt bogata w paliwo, zwiększa się wtedy temperatura w układzie wydechowym. Po wystawieniu monolitu ceramicznego na działanie ekstremalnych temperatur zaczyna on topnieć, blokując wlot katalizatora. W przypadku poważnego uszkodzenia dramatycznie może spaść moc jednostki napędowej.
• Zwiększona emisja gazów spalinowych. Uszkodzone sondy Lambda nie są w stanie zapewnić zmniejszonej emisji gazów spalinowych. Oznacza to, że Twój samochód nie przejdzie testów pod kątem emitowania dopuszczalnego poziomu spalin.

Jakie są przyczyny awarii sondy Lambda?

• Wystawienie na działanie wibracji, ekstremalnie wysokich temperatur lub uszkodzenie.
• Różnorodne rodzaje zabrudzeń: paliwem, płynem zapobiegającym zamarzaniu, dodatkami silnikowymi, olejem lub ołowiem.

W momencie, gdy napotkasz jeden z wyżej wymienionych problemów, niezbędna jest wymiana Twojej sondy Lambda (nowoczesne samochody wyposażone są zazwyczaj w dwie takie sondy) po przejechaniu 161 000 KM. Na rynku dostępnych jest wiele sprawdzonych firm, które posiadają w swoim zakresie produktów sondy Lambda: Bosch, Denso, NGK, BluePrint, Febi Bilstein, Hella, itp.

Czy przygotowujesz się do przejścia przeglądu lub naprawy swojego auta? Jesteśmy, aby ułatwić Twoje życie! Autodoc.pl jest miejscem, w którym możesz znaleźć i zamówić w ciągu kilku minut wszystko, co jest Tobie potrzebne. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie parametrów produktów, skontaktuj się z naszymi kompetentnymi specjalistami: z pewnością udzielą Tobie pomocy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ