Pomimo tego, że każda instrukcja obsługi samochodu osobowego wyraźnie stanowi o konieczności okresowych wymian płynów eksploatacyjnych, to rzadko kiedy dbamy o to z należytą starannością. Najczęściej po okresie gwarancyjnym zapominamy o istnieniu wszystkich innych płynów oprócz oleju. Jest to zasadniczy błąd, który może skutkować poważnymi awariami wiążącymi się z kosztownymi naprawami oraz holowaniem samochodu do warsztatu. Kiedy zatem powinniśmy wymieniać płyny eksploatacyjne w naszym samochodzie?

Olej silnikowy

Podstawowym płynem, o którym przeważnie pamiętam i z mniejszą bądź większą regularnością wymieniamy, jest oczywiście olej silnikowy. Producenci olejów co prawda zapewniają nas, że ich produkty „long life” pozwalają na wymiany nawet co 30 tysięcy kilometrów, jednak dla bezpieczeństwa powinniśmy wymieniać olej nie rzadziej niż co 10 tysięcy kilometrów bądź przynajmniej raz w roku. Olej silnikowy traci swoje właściwości z każdym przejechanym kilometrem!

Olej w skrzyni biegów

Pomimo tego, że opinie na temat wymiany oleju w skrzyni biegów są ze sobą sprzeczne, to warto regularnie wymieniać olej. Ma to szczególne znacznie w przypadku skrzyń automatycznych, które narażone są na znacznie większe obciążenia niż skrzynie manualne. Można przyjąć, że olej w skrzyni biegów powinniśmy wymieniać za pierwszym razem po około 100 tysiącach przejechanych kilometrów, a następnie regularnie co około 40 tysięcy.

Płyn hamulcowy

Kolejnym z płynów, który powinniśmy wymienić nie rzadziej niż co dwa lata bądź co 60 tysięcy kilometrów, jest płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy jest niezwykle higroskopijny i bardzo szybko traci swoje właściwości. Co prawda nawet na starym płynie hamulcowym samochód będzie hamował, jednak nie będzie to taka sama skuteczność – znacznie łatwiej jest również zagotować płyn w układzie.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczy również powinniśmy wymieniać przynajmniej raz na dwa lata, bądź nie rzadziej niż co 5 lat, jeżeli stosujemy płyn o przedłużonym terminie przydatności. Jeżeli jednak dolaliśmy do układu wodę destylowaną (bez koncentratu) to warto wymienić płyn przed najbliższą zimą, aby uniknąć jego zamarznięcia i uszkodzenia silnika.

Płyn do wspomagania kierownicy

Płyn w układzie wspomagania powinniśmy wymienić przynajmniej raz na każde przejechane 60 tysięcy kilometrów. Jeżeli nasza kierownica chodzi ciężko bądź z układu kierowniczego wydobywają się dziwne piski, warto wymienić płyn jednak wcześniej!

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułLakier na zaprawki
Następny artykułKlucz do kół – jaki kupić?
Interesuje się samochodami i ogólnie motoryzacja od niepamiętnych czasów. Na blogu publikuje głównie o autach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ