Koło dwumasowe jest jednym z najbardziej czułych i podatnych na uszkodzenia podzespołów montowanych we większości nowoczesnych, współczesnych silników diesla. Objawem uszkodzonego koła dwumasowego na ogół są m.in. unieruchomienie samochodu, problemy ze zmianą biegów czy hałasy i drgania dochodzące ze sprzęgła.

Wymiana koła dwumasowego – wysokie koszty

Koło dwumasowe jest podzespołem którego naprawa jest praktycznie niemożliwa, a wymiana tej części na nową jest bardzo kosztowna. W związku z tym warto dbać o nie w trakcie codziennego użytkowania samochodu. Podstawowym nawykiem, który powinniśmy sobie wyrobić by nie obciążać koła dwumasowego jest unikanie nadmiernego obciążenia układu napędowego, wynikającego np. z gwałtownego ruszania.

Koszty wymiany koła dwumasowego sięgać mogą nawet około 7 tysięcy złotych. W zależności od producenta samochodu cena samego koła dwumasowego waha się w granicach 1500 – 5000 złotych, jednak sama wymiana jest bardzo kosztowna i robocizna może pochłonąć nawet 1500 złotych. Ponadto bardzo często producenci zalecają jednocześnie wymienić sprzęgło.

Kosztów wymiany koła dwumasowego tak naprawdę nie można znacząco obniżyć, ponieważ jest to podzespół nienaprawialny a części zamienne nie są znacznie tańsze od oryginalnych, zazwyczaj jest to różnica rzędu 20%. Ponadto czasem ciężko znaleźć zamiennik, szczególnie do nowszych modeli samochodów. Poszukując zamiennika koła dwumasowego znaleźć można propozycje tzw. zestawów zastępczych, w których skład zazwyczaj wchodzą zwykłe koło zapasowe oraz odpowiednio zaprojektowany zespół sprzęgła. Tego typu rozwiązanie potrafi być znacznie tańsze jednak w perspektywie czasu jego zastosowanie może spowodować obniżenie trwałości napędu i narazić na uszkodzenia m.in. skrzyni biegów. W związku z tym takie rozwiązanie powinno być traktowane wyłącznie jako doraźne, np. na czas zaoszczędzenia odpowiedniej kwoty na profesjonalną wymianę koła dwumasowego ze sprzęgłem.

kolo-dwumasowe-luk-415041310-do-scenic-ii

Przykładowo dla samochodu RENAULT SCÉNIC II z silnikiem 2.0 135KM można zakupić nowe koło dwumasowe firmy LUK w sklepie Sprzeglo.com.pl za ~2000 PLN brutto.

Awarie koła dwumasowego potrafią przytrafić się już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, nawet w trakcie okresu gwarancyjnego. Jeżeli samochód objęty jest jeszcze gwarancją wymiana koła dwumasowego powinna odbyć się na koszt producenta, jednak niestety nie zawsze oferowane jest takie rozwiązanie. Producenci samochodów próbują przerzucić odpowiedzialność za uszkodzenia na użytkownika, twierdząc iż uszkodzenia powstały w wyniku nieprawidłowej eksploatacji. Warto w takim wypadku dochodzić swoich praw, nawet na drodze postępowania sądowego, ponieważ tego typu argumentację sprzedawców można traktować jako oszustwo.

Koła dwumasowe poza rolą zwykłego koła zamachowego dodatkowo mają za zadanie tłumienie drgań skrętnych występujących w układzie napędowym w trakcie pracy silnika a także redukowanie gwałtownego wzrostu momentu obrotowego. Wcześniej wystarczał w tym celu tłumik drgań skrętnych, ulokowany w tarczy sprzęgła. Jednak z czasem wzrosła siła i zminimalizowana została masa po stronie skrzyni biegów a co za tym idzie nastąpiła konieczność przeniesienia tłumika drgań skrętnych na koło dwumasowego. Takie koło złożone jest z dwóch mas połączonych ze sobą tłumikiem drgań, które mogą przemieszczać się względem siebie do 80 stopni.

[Głosów:9    Średnia:3.1/5]