W samochodach stosuje się coraz nowsze rozwiązania technologiczne pomagające chronić środowisko. Wykorzystuje się wszelkiego rodzaju filtry DPF, katalizatory i inne technologie blokujące wydostawanie się szkodliwych substancji. Bardzo dużo z nich powstaje wskutek zużycia silnika – spalania oleju lub awarii czujników odpowiednio dobierających stosunek powietrza do mieszanki paliwa. Sonda lambda ma za zadanie dostarczyć poprzez analizę spalin informacje o poprawnej lub błędnej dawce powietrza lub paliwa spalanego w silniku.

Sonda lambda – zwykły czujnik, niezwykłe warunki pracy.

Sonda lambda to innymi słowy zwykły czujnik, który mierzy zawartość tlenu w spalinach, następnie przekazuje informacje odnośnie do składu mieszanki do komputera. Może nic w tym dziwnego, natomiast zaskakujące są warunki pracy, rozgrzane spaliny mogą osiągać temperaturę ponad 600 stopni Celsjusza. Również w wydechu zbiera się wilgoć, która w zimę zamarza i tworzy warstwę lodu. Nie bez znaczenia są również wstrząsy i drgania, na które narażony jest układ wydechowy. Sonda lambda mimo bardzo ciężkich warunków pracy, pracuje stosunkowo długo – jej żywotność przewidziana jest od około 50 do 80 tysięcy kilometrów.

Uszkodzona sonda lambda – jakie są pierwsze symptomy?

Ponieważ sonda lambda odpowiada za skład mieszanki pierwszym objawem uszkodzenia będzie zwiększone zużycie paliwa i brak mocy silnika. Do komory spalania dostarczana jest zbyt duża dawka paliwa która nie jest spalana w cylindrze i dostaje się do układu wydechowego, gdzie następnie zostaje spalana. Tego typu przypadłość może prowadzić do utrzymywania zbyt wysokiej temperatury w układzie wydechowym i uszkodzenia katalizatora. Dlatego nie warto zwlekać z naprawą sondy lambda.

Czy można kontrolować poziom zużycia sondy lambda?

Można a nawet trzeba! Sonda lambda jest mocno obciążona działaniem niekorzystnych czynników chemicznych, mechanicznych i termicznych dlatego należy kontrolować jej poziom zużycia często – najlepiej co 30 tysięcy kilometrów, wtedy mamy pewność, że szybko zauważymy zużycie i na czas wymienimy czujnik bez negatywnych skutków dla silnika i katalizatora.

Co jeszcze można sprawdzić kontrolując stan sondy lambda?

Kolor jakim zabarwiona jest sonda lambda może wskazać kilka przydatnych informacji na temat spalania i kondycji silnika. W przypadku, kiedy stosujemy dodatki do paliwa może być zabarwiona na lekko czerwony lub białawy kolor. W przypadku awarii silnika i przedostawaniu się oleju będzie miała kolor czarny, warto też zwrócić uwagę, że poza czarnym kolorem będzie też miała tłusty nalot. W przypadku kolory zielonego – borykamy się z awarią układu chłodzenia i przedostaniem się do układu płynu. Zatem jaki jest poprawny kolor sondy lambda? Brązowy – w przypadku takiego zabarwienia mamy pewność, że spalanie następuje z odpowiednią ilością powietrza i paliwa a silnik nie boryka się z żadną poważną awarią. Natomiast w przypadku awarii odpowiednią cześć znajdziesz w kategorii sonda lambda na ucando.pl.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ