Diagnostyka silników pojazdów samochodowych wymaga wiedzy fachowej oraz profesjonalnego sprzętu. Z tego względu najlepiej, by była wykonywana w serwisie motoryzacyjnym. Mało kto jednak wie, na czym dokładnie polega proces diagnostyczny. Jakie metody są wykorzystywane przez mechaników? Które elementy silnika są traktowane ze szczególną uwagą? Przyjrzyjmy się tym kwestiom bliżej.

Diagnostyka bezprzyrządowa

Do wstępnych oględzin zewnętrznych silnika nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia. Mamy wówczas do czynienia z tzw. diagnostyką bezprzyrządową. Umożliwia ona ocenę kompletności silnika, wykrycie usterek regulacyjnych oraz ewentualnego zużycia układów i mechanizmów wewnętrznych. Najczęściej wykorzystywaną metodą diagnostyki jest osłuchiwanie. Analiza dźwięków, które towarzyszą pracy silnika, okazuje się przydatna przy formułowaniu wniosków na temat poziomu wyeksploatowania konkretnych zespołów silnika, przede wszystkim elementów mechanizmu rozrządu oraz układu tłokowo-korbowego. Po dokładnym osłuchaniu przychodzi pora na kontrolę pracy silnika – ocenę sposobu i możliwości jego uruchomienia oraz równomierności biegu w zakresie użytecznych prędkości obrotowych wraz z możliwością płynnej zmiany prędkości.

Diagnostyka układu chłodzenia

Układ chłodzenia pełni istotną rolę – to m.in. od jego sprawności zależy praca pozostałych układów silnika. Większość współczesnych samochodów jest wyposażona w cieczowy układ chłodzenia. Do elementów jego diagnostyki należą: kontrola płynu chłodzącego (można jej dokonać np. poprzez odczyt na zbiorniczku wyrównawczym), kontrola szczelności układu (oględziny zewnętrzne i test szczelności), badanie sprawności termostatu, sprawdzenie chłodnicy, pompy cieczy chłodzącej oraz sprawności włączania się wentylatora chłodnicy.

Diagnostyka układu smarowania

Podobnie jak w przypadku diagnozowania układu chłodzenia, pierwszą czynnością wykonywaną przy układzie smarowania jest sprawdzenie poziomu płynu eksploatacyjnego. Pomiaru dokonuje się przy pomocy wskaźnika oleju, tzw. bagnetu. W następnej kolejności przeprowadza się ocenę jakości oleju. Ciemna barwa i nieprzyjemna woń spalenizny świadczą o długim okresie jego użytkowania oraz możliwym przedostawaniu się paliwa do skrzyni korbowej. Podczas rozcierania kropli oleju między palcami warto skontrolować, czy nie są wyczuwalne drobne zanieczyszczenia oraz opiłki metali. Proces diagnostyki obejmuje też sprawdzenie szczelności układu i kontrolę ciśnienia oleju.

Diagnostyka układu wylotowego

Diagnostyka układu wylotowego opiera się na określaniu stanu technicznego jego poszczególnych elementów. Sytuacją niedopuszczalną jest, by którykolwiek z nich był skorodowany, nieszczelny lub dziurawy. Bardzo ważne, by wszystkie elementy były ze sobą połączone w trwały i pewny sposób. Elementy gumowe zawieszenia tłumików nie powinny nosić znamion zużycia – objaśnia ekspert serwisu samochodowego Sabat z Lublina.

Weryfikacja elementów układu korbowo-tłokowego silnika

Każdy element układu korbowo-tłokowego (tłoki, pierścienie i sworznie tłokowe, korbowody, wały korbowe) powinien podlegać oddzielnej weryfikacji. Uprzednio należy jednak dokonać pomiaru ciśnienia sprężania. Wynik próby pozwala określić, który element uległ zużyciu. Rekomenduje się też przeprowadzenie pomiaru szczelności i zużycia cylindrów, w celu ustalenia ogólnego stanu technicznego elementów silnika. W razie potrzeby, weryfikacji można poddać inne elementy konstrukcyjne, np. te wchodzące w skład układu rozrządu.

[Głosów:55    Średnia:2.5/5]