Każdy, kto już otrzymał prawo jazdy powinien po prostu wiedzieć, jak jest zbudowany samochód, którym na co dzień jeździ. Wiele osób jednak nawet kompletnie nie tyka tematu, bo wydaje im się, że jest to jakiś bardzo skomplikowany i zawiły niczym rzeki w lasach amazońskich proces. W rzeczywistości budowa samochodu jest zwyczajnie bardzo prosta. Otóż, konstrukcja samochodu wciąż składa się z zaledwie kilku układów (każdy układ to parę elementów pełniących razem jakąś konkretną funkcję). Trudno jest powiedzieć, czy którykolwiek z nich jest o wiele ważniejszy niż pozostałe – bo nawet bez jednego samochód przecież po prostu nie pojedzie. Po pierwsze, silnik. Przyjęło się, że sercem samochodu jest właśnie silnik. Najczęściej używanym silnikiem jest taki silnik spalinowy tłokowy; w tym przypadku w cylindrze spalana znajduje się mieszanka paliwa i powietrza, a w wyniku wybuchu mieszaniny przy spalaniu powstaje ciśnienie, które mocno wypycha tłok. Powstały w taki sposób ruch zostaje przeniesiony na wał korbowy, z którego jest dalej przenoszony na koła – to w bardzo dużym skrócie. Następnie, układ napędowy. Ruch z silnika oraz wału korbowego jest tutaj dalej przenoszony na układ napędowy, czyli taki swoisty mechanizm przenoszący ruch wprost na koła. Układ napędowy składa się też zawsze ze sprzęgła, skrzyni biegów, a także wału i mostu napędowego. Sprzęgło służy więc do odłączenia układu napędowego od silnika – kiedy nie są one ze sobą połączone, można swobodnie zmienić przełożenie zębatek na większe albo mniejsze, podobnie jak w zwykłym rowerze z przerzutkami. Efekt też jest tutaj podobny.

Samodzielne budowanie pojazdów

budowanie autNastępny w kolejce jest układ hamulcowy. Bez całego układu hamulcowego samochód wprawdzie ruszyłby oraz pojechał, ale zapewne byłaby to już jego ostatnia podróż. Standardowy i najbardziej popularny system hamowania opiera na dociśnięciu tarczy hamulcowej do tarczy, która jest zamontowana na kole, a więc kręci się razem z nim. Oczywiście przy takim zetknięciu powstaje bardzo ogromne tarcie, dlatego właśnie w drogich samochodach sportowych można czasami dojrzeć tarcze rozgrzane do czerwoności. Te wszystkie wymienione elementy są potrzebne do zbudowania auta. Można to oczywiście zrobić samodzielnie. Trzeba się jednak na tym znać i mieć duże doświadczenie. W przeciwnym razie auto, które byśmy zbudowali mogłoby stanowić niebezpieczeństwo.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ